terug

Verslag zeiltocht 2017

Nieuws

01 augustus 2017

Dit was alweer de twaalfde interculturele ontmoeting op het IJsselmeer.
Aan mij is gevraagd om een bondig maar enthousiast reisverslag te maken. Voor mij was het was het de eerste ervaring om met een groot, authentiek zeilschip het IJsselmeer op te gaan.

Maandag
De reis begon maandagmorgen, gezamenlijk reden we met twee busjes naar Muiden. De stemming was opperbest, iedereen had er zin in. Aangekomen bij onze boot, de Nieuwe-Zorg hebben we ingescheept en gewacht op onze Duitse vrienden. Velen hadden de zeilvakantie al meerdere keren meegemaakt. Samen van koffie met gebak genoten. Nadat alle bagage en proviand aan boord was gingen de trossen los en verlieten de haven van Muiden, op naar het Markermeer.

Schipper Egbert en zijn maat Arno gaven de instructies, het hijsen van de zeilen was teamwork. Helaas viel de wind tegen, 2 knopen was geen spektakel... Op de motor door de sluis bij Edam naar een rustige steiger. Grillmaster Rick ging direct met de BBQ aan de slag, salades waren onderweg door Kirsten vers gemaakt. Daarna werd er gezellig gekletst op het ruime dek, sfeer was top. Tegen 10 uur zochten de eersten het bedje op.

Dinsdag
Om 9 uur stond het “verwen-ontbijt” klaar, niets liet te wensen over. Nadat de huisregels waren besproken en corveetaken waren verdeeld voeren we naar het Markermeer. Prachtig weer, windkracht 4, het schip van 70 ton hing mooi schuin en de spetters vlogen over het dek, puur genieten! Met een snelheid van 6,5 knoop waren we een geduchte tegenstander voor plezierjachten.
Als lunch werd chili con carne geserveerd. Aan het einde van de middag kwam Enkhuizen in zicht. Gezellig het stadje verkennen en na het eten bijkomen op het dek.

Woensdag
Wederom een geweldig uitgebreid ontbijt, het weer was subliem echter werd er gewaarschuwd voor onweer. Voor korte tijd werden de zeilen gehesen. Vrij snel voeren we, na de lunch, uit voorzorg voor het weer, op de motor naar Hoorn. Gezamenlijk het dorp in om inkopen te doen en rond te kijken. In de haven, op de boot was het beter vertoeven, prachtig weer, geen (voorspeld) wolkje aan de lucht. Af en toe lekker zwemmen en genieten van de zon. Een prachtige zwoele avond. Velen bleven op het dek slapen.

Donderdag
's Nachts werden de dekslapers verrast door de eerste regen en verjaagd naar de hutten. Het was de hele dag dreigend slecht weer. Wederom nam de schipper geen risico's. We voeren op de motor tegen de wind in en donkere wolken haalden ons van achteren in. In een lijn naar de haven van Marken. Onderweg kwamen we het ludieke Mc Donalds eiland tegen..... Onstuimig weer de rest van de dag. We werden gedwongen ons benedendeks te vermaken, kletsen, slapen of een spelletje spelen.

Rick heeft desondanks voor een heerlijke BBQ gezorgd!

's Avonds een gezellige laatste avondbijeenkomst in de kajuit. Veel dankbare woorden en emoties volgde elkaar op en vulden de ruimte, Iedereen kreeg een leuk aandenken van deze reis.

Vrijdag
Alweer de laatste dag... Tijdens het ontbijt werd de dag besproken. Enkele van onze Duitse vrienden hadden om 5 uur een afspraak in Osnabrück. De zeilen werden, ondanks een heerlijke briesje, niet gehesen. Egbert zette koers om zo snel mogelijk terug naar Muiden te varen. We werden verzocht onze tassen in te pakken, zodat de hutten konden worden schoongemaakt. Terug in Muiden was een groepsfoto het einde van deze reis. Het vervoer stond op ons te wachten, uitschepen, inladen, afscheid nemen en rijden.

Ik heb ultiem genoten, leuke contacten opgedaan en ga volgend jaar zeker weer mee! Nogmaals mijn dank aan degenen die die mogelijk hebben gemaakt.

Yuri Wisniewski

Nog even nagenieten? Bekijk de foto's in onze fotogalerij